Hudebně naučné pořady
Cíl
- doplnění základního vzdělání a rozšíření povědomí o hudbě a hudebních nástrojích z celého světa
- rozvíjení hudebnosti dětí, podněcování hudební aktivity
- seznamování s tradičními lidovými nástroji
- pořady pro sluchově postižené
Hudba je nejstarším komunikačním prostředkem.
Podporuje porozumění mezi lidmi na celém světě.
Hudba překračuje hranice času, vzdálenosti a rozdílů mezi lidmi.
Aktivním poslechem hudby se rozvíjí nejen porozumění hudebního umění žáka, nýbrž i hudební schopnosti. Ty se následně projevují individuálními dovednostmi – sluchovými, rytmickými, pěveckými, instrumentálními či hudebně tvořivými. Důraz také klademe na zpřístupnění hudby a umění i lidem se specifickými problémy – v našem případě dětem se sluchovým postižením, resp. neslyšícím. Neslyšící vnímají hudbu jiným způsobem než jejich slyšící vrstevníky. Významnou cestou je cesta vibrací. Děti, které se narodily neslyšící, a byl jim úspěšně implantován kochleární implantát, mohou při správné hudební terapii získat až 90% kapacity sluchu. Našimi pořady napomáháme terapii těchto dětí, zpřístupňujeme hudbu dětem, které neslyší a slyšet nebudou, slyšícím dětem pomáháme vnímat svět kolem nás interkulturně. Současně upozorňujeme na to, že lidé kolem nás komunikují i jazyky, které nefungují na základě zvuku. Velké části dětem se sluchovým postižením budeme zprostředkovávat hudbu tlumočenou do českého znakového jazyka ve spolupráci s neslyšícími umělci.
Těmito pořady také přispějeme k bourání bariér (komunikačních, sociálních) mezi dětmi se sluchovým postižením a jejich slyšícími vrstevníky a kamarády. Okamžiky, kdy se společně setkávají děti slyšící s neslyšícími, mají mnoho výhod pro všechny zúčastněné. Tím, že se slyšící děti (i dospělí) nemají přístup k výuce českého znakového jazyka, vznikají velké komunikační překážky.
Vědomé rozvíjení znalosti znakového jazyka a kultury neslyšících a zpřístupňování hudby jako hlavní součásti kultury slyšících lidí neslyšícím, napomáháme vytvářet vzájemné pozitivní vazby a nastavovat principy souznění a oboustranného porozumění.
Díky našim pořadům si děti slyšící dostanou možnost uvědomit, že neslyšící kamarádi mohou rovněž vnímat hudbu, i když zcela jinými cestami, než je běžné pro ně a jejich okolí. Obě skupiny dětí takto motivujeme ke zlepšování vzájemného dorozumívání. Dětem se sluchovým postižením rozšiřujeme další znalosti o kultuře většinové společnosti a vytváříme další možnosti kulturního vyžití.
Naučné pořady pro základní školy (6 - 9 třída)
• Naučný pořad 1 – hudební nástroje Íránu, Indie, Austrálie, Peru
Účinkující - Shahab Tolouie, Tomáš Reindl
Nástroje: setar, tabla, didgeridoo, cajon
• Naučný pořad 2 – hudební nástroje Iránu, Indie, Austrálie, Peru, Gambie
Účinkující: Papis Nyass, Shahab Tolouie nebo Tomas Reindl
Nástroje: jambe, dun dun, sang ban, ken ken
• Naučný pořad 3 – hudební nástroje České republiky, Indie, Peru, Číny, Irska
Účinkující: Jarmila Šimonová, Alžběta Trojanová
Nástroje: okarína, kezu, indiánská chrastítka, bambusová flétna, harfa, bodhrán
• Naučný pořad 4 – hudební nástroje České republiky, Indie, Austrálie, Peru, Gambie
Účinkující: Jan Vlasák, Papis Nyass
Nástroje: dudy, jambe, dun dun, sang ban, ken ken